Picture
Second Line Jazzband, fr v Per Bach, Olof Skoog, Johan Horner, Jesper Albrektsson, Anders Wasén & Niklas Carlsson. SLJB framträdde 3-4 april på Jazzkryss med Cinderella över Ålands Hav i regi av Nalens Vänner och Viking Line.
En koll på spelplanen för Second Line Jazzband avslöjar att de är landets mest bokade New Orleans-orkester med cirka hundra årliga spelningar, inte bara i Sverige utan även ute i Europa.
Förklaring till framgångarna är säkerligen att bandet inte enbart är ett tradband i konventionell mening. Däremot ett veritabelt svänggäng med en imponerande bred och varierad repertoar, lanserad med helhjärtad spelglädje och kollektiv energi av sex rutinerade och goa gubbar från Götet. Dessutom har de den viktiga förmågan att etablera en nära och förnöjsam publikkontakt, främst via bandets trombonist och vokalist Niklas Carlsson. Denne Niklas är även en veritabel ståuppartist med en fascinerande förmåga att improvisera fram lustifikationer. Ett fynd för varje orkester med höga underhållningsambitioner.


Samtidigt - vilket är nog så viktigt - finns i detta showband tydliga och äkta rottrådar ner till den amerikanska ursprungsjazzen. Grundkonceptet med jordnära och traditionell jazz är organiskt inbakat i den musikaliska kontexten och smart hopkopplat med nutidsanpassad melodik av högst varierat slag. Duke Ellington och Luis Russell hand i hand med Nat Adderley och Tom Waits.
Och faktiskt - det funkar!
Picture
Per Bach spelar omutlig walking bass och kryddar med härlig slapteknik.
Kompet bakom de tre solisterna sköts av en omutlig walking bass, spelad av Per Bach, som mestadels håller sig till grundtonerna i ackorden och ibland färgar spelet med en härlig slapteknik, där strängarna liksom klatschar på greppbrädan. Jobbigt för fingrarna men bra krydda för orkestersoundet.

Picture
Johan Horner med ett varierat och lyhört trumspel bakom kaggarna.
Vid trummorna håller Johan Horner grytan kokande med ett så kallat steady beat, som han på ett effektfullt sätt varierar framför allt med ett sound som går att härleda till den tidiga jazzen. Legenden Jo Jones typiska kantslag på sargen av virveltrumman är en klassisk detalj som den lyhörde Johan Horner anammat.
Picture
Anders Wasén är vän med sin banjo & rytmiskt okuvlig.
En ursprungsmodell av tradjazz från New Orleans kräver förstås en rytmiskt okuvlig banjoist, som förmår producera rätta och på sitt sätt självklara ackord i varje melodi. Anders Wasén sköter banjon med ackuratess, dessutom har han den goda smaken att elektrifiera sitt instrument alldeles lagom. Han hörs hela tiden, men är aldrig påträngande. En banjo kan annars lätt bli litet för vass.

Vad gäller orkesterns visuella framtoning  är Anders Wasén den ende som bär någon form av scenkostym: han har gyllene skor, inte helt olika de fotbeklädnader som grundlade Bröderna Herreys framgångar...
Picture
Tenorsaxofonist med varierat sound, men även utmärkt klarinettist - Olof Skoog.
Mest modern i musikalisk mening i Second Line Jazzband är tenorsaxofonisten och klarinettisten Olof Skoog. Han kan variera sitt sound från tidig Coleman Hawkins till en mer swingorienterad mainstream och leker ibland med harmoniken på ett sätt som kan gränsa till en kontrollerad form av bebop.
I sin egen grupp Olof Skoogs Kvartett löper han den moderna linan mer fullt ut, men i Second Line Jazzband spelas jazz som ska avnjutas av en bred publik.
Knappast något större fel, när utförandet är oklanderligt och lättsamt presenterat.

Picture
Jesper Albrektssons trumpet är förankrad i den klassiska jazztraditionen.
När Jesper Albrektsson inte spelar mjukt varierad trumpet med värme och känsla i Second Line Jazzband, ja då står han bakom grytor och lagar mat i ett bättre krogkök. Han är därmed en av medlemmarna i bandet som har haft svårt att slita sig från en mer civil syssla. När han väl kliver fram till solistmikrofonen hör man att hans musikaliska hjärta är djupt förankrat i den klassiska jazztraditionen. Det sprakar inte så värst mycket, men det glöder desto mer.

Picture
Niklas Carlsson, trombonist, sångare & presentatör med stor finess.
Om bandets primus motor, Niklas Carlsson, kan mycket sägas. Främst att han är en gediget musikalisk person, som hanterar trombonen såväl skickligt som elegant, med ett pålitligt sound och en uppenbar och lättfattlig linje i melodiken. Dessutom är han en högst duglig vokalartist, som lägger stor vikt vid att ge lyriken ett egenvärde. Han är därmed en berättande sångare, vilket är en kvalitet i sig. Sist men inte minst arbetar han mycket skickligt med att hålla snacket mellan låtarna på ett kvicktänkt och humoristiskt vis. Som en sann improvisatör bollar han tankar och idéer rakt upp och ner, med sikte på en publik som har kommit för att låta sig roas, såväl musikaliskt som umgängesmässigt. Många orkesterledare jobbar hårt för att få det viktiga mellansnacket att fungera stämningsframkallande, få gör det bättre än Niklas Carlsson.
Second Line Jazzband har en repertoar på nära fyrahundra (!) melodier. Sedan starten för nära trettio år sedan har orkestern släppt inte mindre än fjorton CD-skivor, som innehåller allt från ursprungliga New Orleansklassiker som When The Saints Go Marching In till slagdängor som My Secret Love och countryfärgade låtar som Willie Nelsons hit Angel Flying Too Close To The Ground.

Här nedan kan du avnjuta tre exempel på några av de melodier som framfördes på Jazzkryssningen med Cinderella den 3-4 april över Ålands Hav, i regi av Nalens Vänner och Viking Line.

Doris Days succé My Secret Love följs av Johnny Hodges original Sweeping The Blues Away och slutligen Angel Flying Too Close To The Ground, med Niklas Carlsson vid sångmikrofonen. De tre låtarna är hämtade från Second Line Jazzbands senast utgivna cd med titeln Monkey Man, utgiven på det göteborgska skivbolaget Imogena.

Text: Leif Domnérus
Foto: Nilla Domnérus


 


Comments




Leave a Reply